Bejelentkezés

Látogatóim száma

5.png7.png0.png2.png6.png

A tanácsadás folyamata

 

Kezdetben a probléma alaposabb körüljárása és a változtatás lehetséges útjainak megkeresése történik, feltárva az erőforrásokat és megnézve a résztvevők pszichés teherbíró képességét. Ekkor még az eredetileg kitűzött cél módosítása is megtörténhet, ha mindannyian egyetértünk ezzel, és akár új szerződés kötésére is sor kerülhet a megváltozott célra.

Fontos elfogadni, hogy a változások nem történnek meg egyik napról a másikra. A cél eléréséhez kemény munkára van szükség önmagunkkal, illetve egy sikeres tanácsadás után nem olyan emberként távozunk, amilyenek a nehézség beköszönte előtt voltunk, hanem érettebb, jobban működő személyiségként.

Előfordulhatnak visszaesések, a problémák súlyosbodása, ám ez a folyamat természetes velejárója, hiszen sok olyan érzés és titok kerülhet felszínre, sok addig kimondatlan gondolat születhet meg ilyenkor, amelyek a probléma mögött álltak. Az sem ritka, hogy a tünetek hirtelen enyhülnek, ekkor azonban még nem szerencsés lezárni a folyamatot, mert a tapasztalatok szerint a gyors enyhülés csak látszólagos, és a mélyebb változások elérésének hiányában nem érhetünk el tartós eredményt.

A probléma körüljárása után a fókusz átkerül annak megoldására. Az ehhez szükséges új gondolkodásmód és viselkedések létrehozása és begyakorlása zajlik ekkor. Fontos, hogy dolgozni nem csak az üléseken kell, hanem azok között is, a változások nem a pszichológusnál történnek, hanem Önöknél, az otthonaikban! Ennek érdekében gyakran házi feladatot is adok, azaz olyan feladatokat, amelyek egyrészt összekötik az üléseket, másrészt segítenek a cél érdekében az erőforrásaikat feltárni, mozgósítani.  

Amikor mindannyian úgy érezzük, hogy a szerződésben kitűzött célt elértük, vagy az már egyre közelebb kerül, felkészülünk a lezárásra. Ennek során ritkítjuk a találkozások gyakoriságát, megbizonyosodunk arról, hogy a változások tartósak-e. Ha igen, kitűzzük a lezáró ülés időpontját, ahol számba vesszük, hogy mit értünk el a közös munka során, mi változott, ki mit kapott és tanult a tanácsadásból és milyen nehézségek vezethetnek újra a korábbi, problémás megoldásokhoz, azok ellen hogyan lehet védekezni, illetve, hogy mi mindenen érdemes még a továbbiakban dolgoznia, hogy az elért eredmények, minőségi változások ne csak megmaradjanak, hanem akár tovább is fejlődhessenek.

A tanácsadás lezárása után, az utánkövetés keretében 3-6 hónappal telefonon, e-mailben, vagy igény szerint kontroll ülés keretében felveszem klienseimmel a kapcsolatot, és átbeszéljük, hogyan sikerült a mindennapjaikba beépíteni a tanácsadás keretében átélt tapasztalataikat.